Projekt Dostępny UG 2.0

Logo Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, Flaga Rzeczpospolitej Polskiej, Logo Unii Europejskiej z informacją Dofinansowane przez Unię Europejską

Cele oraz krótka charakterystyka Projektu:

Projekt Dostępny UG 2.0 ma na celu poprawę dostępności Uniwersytetu Gdańskiego dla studentów/ek doktorantów/ek oraz pracowników/czek z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami poprzez wdrożenie kompleksowego rozwiązania skoncentrowanego na zmianach w obszarach: struktury organizacyjnej; dostępności architektonicznej, komunikacyjno-informacyjnej, cyfrowej i technologicznej; rozwoju usług wsparcia edukacyjnego; wdrożeniu i zaktualizowaniu regulaminów i procedur oraz podejmowaniu działań podnoszących świadomość o niepełnosprawności.  Głównym rezultatem projektu będzie podniesienie kompetencji kadry Uczelni i studentów/ek w dziedzinach edukacji włączającej i dostępności kształcenia na poziomie wyższym, jak również wdrożenie rozwiązań niwelujących zidentyfikowane bariery dostępności. Grupą docelową będzie 1800 pracowników/czek, studentów/ek i doktorantów/ek z UG. W ramach Projektu przewidziano zadania, które doprowadzą do poprawy dostępności Uczelni w ośmiu obszarach:

  1. Struktura organizacyjna – zatrudnienie wykwalifikowanej kadry w postaci: dwóch konsultantów/ek dydaktycznych, specjalisty/ki ds. dostępności architektonicznej, konsultanta/ki psychologicznego/ej, a także powołanie Zespołu ds. Wyrównywania Szans edukacyjnych w skład, którego wejdą przedstawiciele reprezentujący różne jednostki w uczelni. Przewidziano współpracę z ośrodkami akademickimi w Polsce i zagranicą poprzez realizację 8 wizyt studyjnych, a także przyjęcie w UG przedstawicieli/ki reprezentujących różne uczelnie.
  2. Dostępność architektoniczna – zaplanowano montaż platform schodowych, wymianę dźwigu osobowego, budowę szybu i montaż nowego dźwigu, dostosowanie 2 toalet dla osób z niepełnosprawnością do standardów komfortki, montaż planów dotykowych, a także przygotowanie, opublikowanie na stronie www informacji o dostępności architektonicznej wszystkich obiektów prowadzących działalność dydaktyczną oraz stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier architektonicznych obejmującego w/w obiekty.
  3. Dostępność informacyjno- komunikacyjna – zaplanowano zapewnienie możliwości komunikacji z pracownikami/czkami uczelni w formie dostępnej, a także organizację dostępnych wydarzeń poprzez zagwarantowanie m.in. usług takich jak: wideotłumacz, tłumacz PJM i napisy na żywo. Zaplanowano przygotowanie i opublikowanie informacji o dostępności informacyjno-komunikacyjnej wszystkich urządzeń i technologii znajdujących się w obiektach prowadzących działalność dydaktyczną i naukową.
  4. Dostępność cyfrowa- przewidziano dostosowanie sześciu stron internetowych w Uczelni, a także monitoring wszystkich 11 stron wydziałowych do aktualnych wymogów WCAG. Zaplanowano stworzenie aplikacji do generowania adaptacji procesu kształcenia. Przewidziano opracowanie i przyjęcie standardu dostępności cyfrowej oraz stworzenie kompleksowego planu likwidacji tych barier.
  5. Dostępność technologiczna- zaplanowano m.in. zakup: drukarki brajlowskiej, powiększalników stacjonarnych i mobilnych wózków inwalidzkich.
  6. Dostępność procedur – zaplanowano powołanie zespołu ds. opracowania procedur, który będzie opracowywał i aktualizował wszelkie akty prawne obowiązujące w Uniwersytecie Gdańskim.
  7. Usługi wspierające edukację, badania naukowe i rekrutację na studia – zaplanowano zaangażowanie specjalistycznej kadry, której zadaniem będzie pomoc osobom z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami w procesie kształcenia poprzez adaptację materiałów dydaktycznych, wsparcie asystentów/ek bibliotecznych i informatycznych, dostosowanie zajęć sportowych do potrzeb pracowników/czek z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami.
  8. Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności – zaplanowano organizację 111 specjalistycznych szkoleń dla pracowników/czek dydaktycznych i administracyjnych zatrudnionych w UG oraz zorganizowanie 9 szkoleń dedykowanych dla studentów/ek, doktorantów/ek oraz przedstawicieli/ek kół naukowych, celem podniesienia wiedzy i umiejętności w dziedzinie dostępności.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Źródło finansowania / nazwa programu:

FERS

Okres realizacji:

2025-01-01 – 2028-12-31

Wartość projektu:

8.059.112,12 zł

Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich:

7.801.507,12 zł

 

Projekt realizowany jest w partnerstwie przez:

Uniwersytet Gdański
– lider projektu

Fundację Instytut Rozwoju Regionalnego
– partner projektu

 

Kontakt:

Kierownik Projektu:  dr Justyna Rogowska
Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnością
Uniwersytet Gdański

58 523 24 39

v
Przejdź do treści